انجام دادن کارهای ساده

انجام دادن کارهای ساده

امشب رفتم پنج متر سیم برق بگیرم، یک بنده خدایی هم اومده بود تا یک وسیلۀ برقیش رو تعمیر کنه. حدس می‌زنید این وسیلۀ برقی چی بود؟ یک سیم سیار ساده که هیچ چی نداشت! زمانی که داشت درخواستش رو به فروشنده می‌داد، من فقط داشتم با تعجب بهش نگاه می‌کردم که واقعاً یعنی میشه؟! تا حالا فکر نمی‌کردم یکی برای تعمیر یک سیم سیارِ ساده دست به دامن شخص دیگه ای بشه.

ولی، قبول دارم که آدم‌ها متفاوت هستند و این تفاوت می‌تونه ناشی از سبک زندگی فرد و اتفاق‌هایی که تا به حال برای اون شخص افتاده باشه. از این رو، قبول دارم که شخصی نمی‌تونه یک سیم سیار تعمیر کنه، ولی شخص دیگری تمام وسایل زندگیش رو خودش تعمیر می‌کنه و می‌سازه؛ که حتی شاید از کار اصلیِ خودش هم بیافته.

ولی چیزی که من قبولش دارم اینه که انسان باید هر کاری که می‌تونه رو یاد بگیره، هر چند شاید در ظاهر هیچ ربطی به حرفۀ اصلی شخص نداشته باشه. ولی مطمئناً یک جایی به دردش خواهد خورد، حتی توی کاری که داره به صورت حرفه‌ای انجام میده. البته برای این کار حتماً باید عشق به یاد گرفتن هم باشه. نه فقط زور و اجبار. برای اینکه این عشق به وجود بیاد، باید نیازش به وجود بیاد.

بارها شده با خودم فکر کردم کاش می‌شد یک جوری اطلاعات تمام قطعات و وسایل فنیِ موجود توی بازار رو به دست بیارم و یاد بگیرم. خیلی وقت‌ها خواستم چیزی بسازم که به صورت آماده وجود نداشته یا قیمت بسیار بالایی داشته. مثل همین اتاق ضبطی که همین الان در حال ساختنش هستم. اتاقی که برای ضبط ویدیوهای آموزشی نیازه داشته باشم. این اتاق باید بدون انعکاس صدا، دارای تهویۀ خوب، ساکت و بی سر و صدا، عایق، دارای نور مناسب، جمع و جور و دارای نیازهای اساسی برای ضبط ویدیو باشه. امیدوارم هر چه سریع‌تر تمومش کنم.

اما برخی‌ها رو دیدم که اعتقاد دارند که کل عُمرت رو باید بذاری روی یک حرفه و فقط اون رو به صورت حرفه‌ای یاد بگیری. البته این هم یک نظری است. ولی میشه در کنار یک حرفۀ اصلی نکات دیگری رو هم یاد گرفت که مطمئناً تو حرفۀ اصلی خیلی کمک‌یار خواهد بود.

من خودم خیلی دوست دارم همه چی رو یاد بگیرم. اصلاً زمانی که با وسیله‌ای کار می‌کنم و نمی‌دونم که این وسیله چطور کار می‌کنه، معذبم. وقتی خیلی چیزها رو یاد داشته باشی که دیگران یاد ندارند، اعتماد به نفست بالا میره. دوست داری کارهای جدید زیادی انجام بدی. دوست داری حتی اونها رو تجاری کنی. دوست داری به دیگران هم یاد بدی. و در نهایت دوست داری با دانش پیشرفت کنی و به دیگران هم پیشرفت کردن رو یاد بدی…

منتشرشده توسط

جمال

سلام؛ من جمال هستم و مدیر پروژه ویدیوهای آموزشی جمال؛ همچنین نویسندۀ مطالب این سایت و سایت‌های آموزشیِ دیگر گروه سایت‌های کاربر رایانه (ComputerUser.ir). برای اطلاعات بیشتر راجع به ویدیوهای رایگان جمال به JamalTV.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *